Za one koje ga voze se govorilo da su prostitutke ili lezbejke, ipak nova žena i njen bicikl postali su fenomen 19. vijeka

, / 13.05.2022
Nova žena bila je snažna i nezavisna. Vozila je bicikl i nosila biciklističke kostime poput blumersa i postala je simbol rodne ravnopravnosti i redefinisane ženstvenosti.

U kasnoj viktorijanskoj eri, popularnost biciklizma bila je na vrhuncu. Novi dizajn bicikala bio je sigurniji, udobniji i jeftiniji nego ikad. S toga ne čudi što se sve više muškaraca i žena moglo videti kako vozi bicikl, a nova žena i njen bicikl postali su fenomen 19. veka.

Ono što je iznenađujuće u vezi sa pomamom za biciklom iz 1890-ih godina je snažan efekat koji je imao na pokret za oslobođenje žena. Biciklizam je otvorio novi svet slobode za žene iz više i srednje klase, koje su uglavnom bile ograničene na boravak kod kuće.

Takozvana nova žena bila je snažna i nezavisna. Vozila je bicikl i nosila biciklističke kostime poput blumersa i postala je simbol rodne ravnopravnosti i redefinisane ženstvenosti u 20. veku.

Različiti oblici bicikla su izmišljeni tokom 19. veka, ali većina njih je bila opasna za vožnju i smatrana je više za novinu nego za način prevoza. Vozači skupih ranih bicikala bili su uglavnom bogati mladići. Tako se smatralo da su bicikli sa visokim točkovima iz ranog 19. veka, zvani peni-fartingi, neprikladni za dame.

1880-te donele su pronalazak sigurnijeg bicikla.Ovaj novi dizajn koristio je lančani pogon kao moderni bicikli i omogućio je vozaču da sedi mnogo bliže tlu tako da se lakše zaustavi. Kroz ovu i sledeću deceniju, masovna proizvodnja i konkurencija doneli su niže cene. Kvalitetan bicikl se mogao kupiti za manje od 100 dolara, a popularnost bicikla je rasla i rasla.

Novi sigurnosni bicikl doneo je ženama neviđenu slobodu i nezavisnost. Žene koje su bile praktično zatvorene u svojim domovima sada su lako mogle da odu gde god žele, bilo kada, a da ne moraju da zavise od muškaraca, piše amazingwomeninhistory.com, prenosi24 sedam.

Žene poput sufražetkinje Amelije Blumer pokušavale su od 1850-ih da promovišu reformu oblačenja za žene, ali nisu bile u stanju da se suprotstave zahtevima mode. Ali sada, kada su bicikli postali toliko popularni, žene su se okretale praktičnijim haljinama. Korseti i teške, slojevite suknje koje su bile neophodna moda u to vreme činile su gotovo nemogućim vožnju bicikla.

Žene su konačno počele da nose blumere, kraće haljine i opuštenije korsete.

Nova žena i njen bicikl su 1880-ih i 1890-ih, postali uobičajena tema satire i karikature. Kritičari su mislili da rasturaju društvo napuštajući svoje domaćinstvo, muževe i decu. Sugerisano je da su žene koje su nosile blumere i vozile bicikle opuštene žene, prostitutke ili lezbejke.

Lekari su upozoravali žene da je vožnja bicikla štetna za njihovo zdravlje, da su previše krhke i osetljive za napor vožnje biciklom i da im uobičajena vožnja biciklom može oštetiti unutrašnje organe i dovesti do neplodnosti ili čak smrti. Pripadnici sveštenstva su propovedali protiv žena koje voze bicikle, a često se žena na bicikli opisivala kao “odvratna”.

Ipak, ludnica za biciklima nastavila se sve do uspona automobila početkom 20. veka, kada je njihova popularnost počela naglo da opada.

Izvor: 6yka.com    Foto: Wikimedia

Komentari