Porastao broj pravilno osvetljenih biciklista u Novom Sadu
Dok je tek svaki peti biciklista u Srbiji noću pravilno osvetljen, u Novom Sadu je u odnosu na 2012. godinu pravilna osvetljenost biciklista skočila sa 25 odsto na 42 odsto.
Po važećem Zakonu o bezbednosti u saobraćaju, biciklista je noću i u uslovima smanjene vidljivosti dužan da koristi belo svetlo napred i crveno pozadi, a kompleti najjeftinijih svetala mogu se nabaviti već za 300 dinara. Nepravilno osvetljen bicikl najčešće nema svetla, ima jedno svetlo ili svetla pogrešne boje. Loše prakse podrazumevaju da su svetla nečim pokrivena (duga odeća, torbe i slično) ili da su uperena previsoko ili prenisko.
Inače, istraživanje je sprovedeno u periodu od 21 do 22 časa ručnim brojanjem na više lokacija u Novom Sadu, na uzorku od 865 biciklista.
“U toku istraživanja, naši volonteri i volonterke primetili su da muškarci neznatno više vode računa o pravilnoj osvetljenosti i da mlađi više vode računa o osvetljenosti od starijih. Najlošija situacija je među starijim biciklistima: u grupi ‘preko 60 godina’ polovina biciklista nema nikakvo svetlo, dok je kod mladih u pitanju trećina. Iako se slobodnom procenom može doći do zaključka da u Novom Sadu ima oko 18.000 nepravilno osvetljenih biciklista, treba voditi računa da je u večernjim časovima u Novom Sadu prisustvo biciklista na ulicama manje nego u toku dana. Najstariji biciklisti na biciklističkim stazama u tom periodu čine manje od 10 odsto populacije”, poručuju u NSBI.
Osim povremenih kontrola koje sprovodi policija, ova organizacija je proteklih godina delila svetla i anketirala bicikliste, organizovala kampanje na društvenim mrežama i slala medijske apele.
“Veća popularnost gradskih bicikala takođe doprinosi ovom porastu broja osvetljenih biciklista, jer gradski biciklovi, za razliku od sportskih, dolaze sa svetlima, katadiopterima i zvoncem. U 2018. godini u Novom Sadu delom novca prikupljenim od saobraćajnih kazni grad Novi Sad je finansirao bilborde koji podsećaju bicikliste da su svetla noću obavezna”, podsećaju u NSBI.
Kazne za vožnju bez svetla su 3.000 dinara u naselju, od šest do 20.000 van naseljenog mesta, dok u nekim slučajevima mogu iznositi 1.600 evra. Prema pravilniku, biciklisti na tehnički ispravnom biciklu treba da imaju dve kočnice, svetla, katadioptere na točkovima i zvonce. Biciklistička udruženja su se protivila predlogu obaveznog korišćenja reflektujućeg prsluka za bicikliste, podsećajući da su problem upravo nedostatak svetala i katadioptera na biciklima i da treba raditi na povećanju osvetljenosti biciklista.
Inače, gotovo 30.000 Novosađana i Novosađanki redovno vozi bicikl na mreži od oko 90 kilometara biciklističkih staza, dok je 2012. godine na ulicama bilo približno 10.000 biciklista.
Izvor: 021.rs