Napredne zaustavne trake za bicikliste

/ 23.07.2013
Verovatno vam se često dešava da dok vozite po gradu ne znate gde pre da stanete na semaforu. Da li ispred automobila kako bi vas videli. Da li iza, jer ste ipak manje startsni od njih. Večito pitanje, verovatno bez jasnog odgovora. Upravo zbog toga, Gradska uprava Londona je uvela napredne zaustavne trake za bicikliste. Očekuje se da će zbog povećanja vidljivosti biciklista njihovo uvođenje doprinetivećoj bezbednosti biciklista.

Napredne zaustavne trake pomažu vozačima motornih vozila i biciklistima na taj način što ispred automobila ostavljaju slobodan prostor za bicikliste. Dok čekaju na zeleno svetlo, biciklisti su vidljiviji a kad se ono upali imaju više prostora da krenu.

Kada je na semaforu crveno svetlo, vozačima automobila je zabranjeno da ulaze u „boks“ za bicikliste.  U kratkom vodiču koji je izdala Gradska uprava Londona povodom uvođenja naprednih zaustavnih traka, vozačima je skrenuta pažnja da prelazak zaustavne linije rezultirakaznom od 60 funti, upisivanjem tri kaznenapoena i dovodi do ugrožavanja bezbednosti „slabijih“ učesnika u saobraćaju. S druge strane, postojanje boksa za bicikliste ne dozvoljava im da prelaze drugu zaustavnu liniju, niti da prođu na crveno na semaforu.

london

Ipak, iako napredne, poštovanje pravila koja važe za napredne zaustavne trake i dalje izaziva probleme biciklistima u Londonu. Zbog toga londonski komesar za biciklizam Endru Giligan planira uvođenje kamera koje će snimati vozače koji krše ova pravila u londonskom saobraćaju. Pravdajući uvođenje kamera, navodi: “Znamo koliko automobila ulazi u napredne biciklističke bokseve — verovatno preko 50 posto”.

U Londonu preko 20,000 vozača automobila godišnje bude kažnjenozbog nepoštovanja„žute trake“. U Londonu očekuju da bi uvođenje kamera i strože kažnjavanje vozača moglo da dovede do istog ponašanja koje imaju kada se radi o autobuskim trakama – izbegavanje istih čak i u onim situcijama kada to nije potrebno.

Da li će kamere koje „čuvaju“ napredne biciklističke zaustavne trake uspeti da povećaju poštovanje ovog pravila koje je namenjeno većoj bezbednosti biciklista na ulicama Londona, ostaje da se vidi. Do tada, mi u Beogradu i dalje možemo da maštamo o više od šezdesetak kilometara biciklističkih traka.

Bajsologija.rs / Danilo Ćurčić

 

Komentari