Kako u Holandiji zaposlenima plaćaju troškove prevoza – Naknada i za bicikliste, automobilistima 19 centi po kilometru

, / 18.03.2019
U Holandiji svaki zaposleni dobija naknadu za prevoz, bez obzira da li koristio kola, voz, gradski prevoz, ili bicikl - veoma popularno prevozno sredstvo u toj bogatoj zemlji. Tako onaj ko koristi bicikl pare za prevoz dobija praktično kao nagradu za ekonomičan i ekološki izbor, kaže za eKapiju saobraćajni inženjer Karlo Polak, Beograđanin koji živi i radi u Holandiji.

Nedavne najave iz vrha gradske vlasti Beograda da će, na osnovu mišljenja Ministarstva finansija, ubuduće troškovi za prevoz zaposlenih morati da se pravdaju, izazvale su mnogo nedoumica, ali i nezadovoljstva. Zaposleni se pitaju zašto bi neko uslovljavao kako oni troše novac namenjen za prevoz, a poslodavci ne znaju ni da li će i kako, uopšte, moći da pravdaju nadoknade za troškove za gorivo na benzinskim pumpama, ili slipove od kupovine mesečnih dopuna “Bus plus” karata (u Beogradu). Oni koji u Srbiji pešače ili voze bicikl do posla, i tako društvu štede više resursa uključujući i najskuplji, životnu sredinu, mogli bi da postanu najveći gubitnici novog sistema.

Kako je to sve regulisala jedna od najbolje uređenih evropskih država, Holandija?

– U kolektivnom ugovoru u Holandiji postoji fiksni minimalni iznos naknade za prevoz koji dobija svako bez dokaza o troškovima prevoza. Za prevoz kolima se obračunava kilometraža na prevoznom putu kuća-posao, uz naknadu po kilometru od 19 evrocenti – objašnjava inženjer Polak, inače osnivač Udruženja ljubitelja železnice iz Beograda. – Za javni prevoz se sa interneta preuzima izveštaj sa elektronske karte, ukoliko su u pitanju pojedinačne vožnje, ili se predaje dokaz o uplati mesečne karte. Svaka firma kolektivnim ugovorom propisuje maksimalan iznos putnih troškova koje pokriva.

Zaposleni sa malim primanjima koji koriste javni prevoz, međutim, u Holandiji imaju pravo da prilikom predaje godišnjeg poreskog izveštaja traže od države subvencije: odnosno, da im država vrati deo para koje su potrošili na javni prevoz. Na taj način se najniže plaćenim radnicima smanjuje teret plaćanja pune cene mesečne karte.

Holandski sistem, dakle, ako je i složen, još je više pravedan, i efikasan. U Holandiji se udobno kreće, ali se njome i lako putuje.

– Veće korišćenje javnog prevoza od strane zaposlenih treba da bude posledica politike kvaliteta, a ne obaveza – nastavlja Karlo Polak. – Čak je jedan deo poslova takav da je javni prevoz za te poslove krajnje nepraktičan. Sa druge strane, automobil rasipnički koristi urbani prostor na lokacijama koje su najvažniji generatori kretanja. U savremenom planiranju, bicikl se pokazao kao najjeftinije, ekološki najčistije i jedno od najefikasnijih prevoznih sredstava u velikim gradovima. I čemu takve zaposlene kažnjavati obavezom kupovine mesečne karte za javni prevoz?

IZVOR: ekapija.rs

Komentari