Kako u Holandiji zaposlenima plaćaju troškove prevoza – Naknada i za bicikliste, automobilistima 19 centi po kilometru
Nedavne najave iz vrha gradske vlasti Beograda da će, na osnovu mišljenja Ministarstva finansija, ubuduće troškovi za prevoz zaposlenih morati da se pravdaju, izazvale su mnogo nedoumica, ali i nezadovoljstva. Zaposleni se pitaju zašto bi neko uslovljavao kako oni troše novac namenjen za prevoz, a poslodavci ne znaju ni da li će i kako, uopšte, moći da pravdaju nadoknade za troškove za gorivo na benzinskim pumpama, ili slipove od kupovine mesečnih dopuna “Bus plus” karata (u Beogradu). Oni koji u Srbiji pešače ili voze bicikl do posla, i tako društvu štede više resursa uključujući i najskuplji, životnu sredinu, mogli bi da postanu najveći gubitnici novog sistema.
Kako je to sve regulisala jedna od najbolje uređenih evropskih država, Holandija?
– U kolektivnom ugovoru u Holandiji postoji fiksni minimalni iznos naknade za prevoz koji dobija svako bez dokaza o troškovima prevoza. Za prevoz kolima se obračunava kilometraža na prevoznom putu kuća-posao, uz naknadu po kilometru od 19 evrocenti – objašnjava inženjer Polak, inače osnivač Udruženja ljubitelja železnice iz Beograda. – Za javni prevoz se sa interneta preuzima izveštaj sa elektronske karte, ukoliko su u pitanju pojedinačne vožnje, ili se predaje dokaz o uplati mesečne karte. Svaka firma kolektivnim ugovorom propisuje maksimalan iznos putnih troškova koje pokriva.
Zaposleni sa malim primanjima koji koriste javni prevoz, međutim, u Holandiji imaju pravo da prilikom predaje godišnjeg poreskog izveštaja traže od države subvencije: odnosno, da im država vrati deo para koje su potrošili na javni prevoz. Na taj način se najniže plaćenim radnicima smanjuje teret plaćanja pune cene mesečne karte.
Holandski sistem, dakle, ako je i složen, još je više pravedan, i efikasan. U Holandiji se udobno kreće, ali se njome i lako putuje.
– Veće korišćenje javnog prevoza od strane zaposlenih treba da bude posledica politike kvaliteta, a ne obaveza – nastavlja Karlo Polak. – Čak je jedan deo poslova takav da je javni prevoz za te poslove krajnje nepraktičan. Sa druge strane, automobil rasipnički koristi urbani prostor na lokacijama koje su najvažniji generatori kretanja. U savremenom planiranju, bicikl se pokazao kao najjeftinije, ekološki najčistije i jedno od najefikasnijih prevoznih sredstava u velikim gradovima. I čemu takve zaposlene kažnjavati obavezom kupovine mesečne karte za javni prevoz?
IZVOR: ekapija.rs