Mnogo biciklista, a premalo ulaganja

, / 07.08.2014
U poslednjih nekoliko godina, u Banjaluci je primetan porast biciklista na ulicama, kao i broj prodatih bicikala, što polako, ali sigurno razbija predrasude da je bicikl prevozno sredstvo "siromašnih" osoba.

Banjaluka je idealan grad za vožnju bicikla, jedini problem je činjenica što nadležni jako malo ulažu u promociju ove “aktivnosti”. Iz Centra za zaštitu životne sredine kažu da je, u Banjaluci, u poslednjih 20 i više godina, izgrađeno tek oko osam kilometara biciklističkih staza, kao i da se ove godine nije izdvojila nijedna marka za izgradnju biciklističke infrastrukture.

Jeftin i zdrav prevoz

Tihomir Dakić koordinator programa “Transport” u pomenutom centru kaže da ga raduje što je sve više onih koji koriste bicikl kao prevozno sredstvo, ali i onih koji se bave rekreativnim biciklizmom.

– Kada govorimo o popularnosti bicikla, kao prevoznog sredstva ili vida rekreacije, u Evropi još uvek doseže vrhunac i pitanje je gde će završiti. Sada više nije samo Holandija popularna po biciklizmu, već i druge zemlje promovisanjem ovog vida transporta vide rešenje za mnoga pitanja razvoja gradova, zdravlja ljudi i ekonomije. Na žalost, kod nas još uvek prevladava mišljenje da je to prevozno sredstvo “siromašnih”, a upravo je obrnuto, jer ovim sredstvom može da se prevozi samo bogat i onaj koji misli o sebi i drugima – kaže Dakić.

On dodaje da se povećanjem broja biciklista povećava sigurnost u saobraćaju, smanjuje se aerozagađenje, poboljšava se kvalitet života i zdravlje ljudi i velike su novčane uštede.

Veliki zaljubljenik u biciklizam Boris Čikić, koji je biciklom prešao relaciju Banjaluka-Beograd i za 24 časa prešao 400 kilometara, te tako oborio lični rekord, kaže da nema lepšeg putovanja, nego onog na koje odete biciklom.

– Ipak biciklisti kod nas nisu ni u pola zaštićeni kako je to u nekim drugim gradovima. Jednom prilikom drug, koji je vozač, rekao mi je da su biciklisti za njega kao glineni golubovi. To je bila šala, ali ima tu istine. Kultura u saobraćaju je očajna. Biti biciklista u Banjaluci jako je hrabro. Nekoliko kilometara biciklističkih staza za grad, koji je inače idealan za vožnju biciklom, je premalo – smatra Čikić, dodajući da bi biciklizam preporučio apsolutno svakom.

Veliki broj staza za rekreativce

Kada je u pitanju rekreativna vožnja, Banjaluka ima dosta mogućnosti i staza, odnosno ruta po kojoj se biciklisti mogu kretati, ali koje nisu uređene posebno za bicikliste. Neke od destinacija koje su sve više popularne su Manjača, Krupa na Vrbasu, Slatina, Balkana, Osmača, Banj Brdo/Šehitluci, Švrakava, Stričići, Mlinska rijeka i još mnogo drugih lokacija na kojima može da se pije izvorska voda, vide manastiri, jame, pećine, jezera, vodopadi…

Raste prodaja dvotočkaša

Radnik u jednom od brojnih radnji za prodaju bicikala i biciklističke opreme, Mario T. kaže da posao ide odlično, ali da uvek može bolje.

– Prošle godine smo imali veoma dobru zaradu kada je biciklistička oprema u pitanju, mada je bio primetan i porast broja prodatih bicikala. Sve više je osoba koje po prvi put pazare bicikl – kaže Mario. Maja Stević, “malo bolji” bicikl je, kaže, kupila prošle godine i od tada se ne seća kada je koristila automobil.

– U mom društvu uspeh je kada pričamo o tome koliko kilometara smo prešli biciklom. Ja sam počela sa odlascima na posao, nakon toga vikendima sa “osvajanjem” Slatine, pa Manjače, a danas odem do Dervente na kafu sa drugaricom i vratim se u istom danu. E to je uspeh – kaže Stevićeva.

Izvor: Press Online Republika Srpska       Foto: Sanja Jovović

Komentari