Biciklisti traže izmene Zakona o saobraćaju
Udruženje “Ulice za bicikliste” iz Beograda i Udruženje “Vozi ulice” iz Šapca zajdeničkim snagama osmislili su šta bi to trebalo promeniti u Zakonu o sabraćaju što bi pomoglo biciklistima u gradskoj vožnji.
Preticanje
PREDLOG: Zabraniti držanje bočnog odstojanja manjeg od 1.5 metara pri preticanju bicikla; preticanje bicikla na mestima gde je preticanje zabranjeno i na mestima gde nije moguće poštovanje pravila bočnog odstojanja od 1.5 metar.
OBRAZLOŽENJE: Najveći problem jeste to što su vozači motornih vozila (pogotovu automobila) nestrpljivi i netolernantni, pa pretiču i kada nema dovoljno prostora da se to obavi bezbedno, i tako prolaze tik uz naše kormane, ubrzavajući prekoračuju brzinu i usput vrlo često trube. Ova situacija je posebno opasna kada su u pitanju dugačka vozila kao što su vozila javnog prevoza.
PREDLOG: Zabraniti preticanje u slučaju prisutnosti bicikla koji se kreće iz suprotnog pravca.
OBRAZLOŽENJE: Vozači motornih vozila za preticanje koriste čak i traku za kretanje iz suprotnog pravca, ne obazirući se na vozače bicikla koji odatle dolaze. Jedino mesto u centru grada gde su vozači biciklista oslobođeni brige od preticanja jeste Dorćol, gde je većina ulica jednosmerna.
Kretanje biciklista
PREDLOG: Biciklistima bi trebalo da bude dozvoljeno preticanje zaustavljene kolone vozila ili one koja se kreće sporije od 30km/h, sa desne strane; kretanje bicikla po kolovozu ili trotoaru, u slučaju neprohodnosti biciklističke staze; skretanje bicikla desno na semaforu, iako je svetlosnim signalom prolaz zabranjen.
OBRAZLOŽENJE: Kao mera za ubrzanje biciklističkog saobraćaja u centru grada, predložili smo dozvolu vozačima bicikla da pretiču zaustavljenu kolonu vozila, ali i mogućnost skretanja desno čak i kada semafor to ne dozvoljava.
PREDLOG: Dozvoliti kretanje bicikla mostom u sklopu autoputa, uz desnu ivicu bankine (zaustavna traka), radi prelaska mosta i prilaza mostu, a najviše od i do prvog uključenja, odnosno isključenja sa autoputa.
Parkiranje
PREDLOG: Odustati od predloga Radne grupe da se dozvoli parkiranje vozila na trotoaru u slučaju kada je ostavljeno 1.6 metara prostora i u slučaju kada ne postoji saobraćajni znak koji zabranjuje parkiranje.
OBRAZLOŽENJE: Ovaj deo zakona dodatno bi doprineo ne samo otežanom kretanju građana, već i komunalnom neredu. Ovakav stav Zakona destimulisao bi pešačenje, koje predstavlja održivi vid saobraćaja i koje je samim tim poželjnije od automobilskog.
Osvetljenje na biciklu
PREDLOG: Trebalo bi da bude obavezno opremanje bicikla najmanje po jednim konstantnim ili migajućim pozicionim
svetlom bele boje sa prednje i crvene boje sa zadnje strane u uslovima smanjene vidljivosti i noću. Poziciona svetla narandžaste boje na bočnim površinama bicikla ili bele boje na prednjem i crvene boje na zadnjem točku.
OBRAZLOŽENJE: Zakonom je trenutno definisano samo obavezno prednje belo i zadnje crveno svetlo, a mi smo predložili da bude definisana i mogućnost osvetljavanja bicikla sa strane, dužinom rama i na točkovima. Mi dozvoljavamo i insistiramo na dodatnom osvetljavanju bicikala u Beogradu i imamo puno pravo na to, jer svi problemi sa kojima se susrećemo u saobraćaju postaju duplo veći u toku noći.
Bane Grković FOTO: Ulice za bicikliste