Njujork dobija još 250 milja biciklističkih staza

Njujork se odlučio na izgradnju više od 250 milja novih biciklističkih staza i znatno proširenje prostora za pešake, čime definitivno napušta svoju tradicionalnu „automobilsku kulturu“.

Gradsko veće je ove nedelje usvojilo zakon kojim će u saobraćajnu infrastrukturu Njujorka u narednih deset godina biti uloženo 1,7 milijardi dolara, čime će se drastično transformisati gradske ulice i uveliko poboljšati sigurnost biciklista i pešaka. „Način na koji smo dosad planirali naše ulice više nema smisla, a to itekako osećaju naši građani dok svakodnevno čekaju u prometnim gužvama, voze se sporim autobusima ili rizikuju vlastitu sigurnost vozeći se biciklima na nezaštićenim biciklističkim stazama. Želim da napravim potpunu revoluciju na uličnom prostoru našeg grada i to je ono što će ovim zakonom biti omogućeno. Ovo je put u promišljeno, sveobuhvatno napuštanje naše „automobilske kulture“ i ponosan sam što smo usvojili ovaj zakon“, izjavio je 37-godišnji predsednik Gradskog veća Njujorka Korej Džonson, za kojeg se očekuje da će se kandidovati za gradonačelnika na izborima 2021. godine.

Broj biciklista u Njujorku je u stalnom porastu, a prema najnovijem izveštaju o kretanju biciklističkog saobraćaja broj građana koji bicikl koriste nekoliko puta mesečno porastao je od 2012. do 2017. za 26 odsto. Ipak, u istom izveštaju je objavljeno kako u saobraćaju strada sve više njujorških biciklista – do sada je u ovoj godini nastradalo 26 biciklista, što je najveći broj u poslednjih 20 godina, a smrtnost pešaka i biciklista porasla je za 24 odsto. Novi zakon zahteva da grad svakih pet godina objavi i sprovede master plan kojim će se poboljšati sigurnost na gradskim ulicama i korišćenje javnog prevoza i osigurati smanjenje emisija iz vozila i pristup osobama s invaliditetom.

Prvi petogodišnji plan, koji treba doneti u decembru 2021. uključivaće izgradnju 240 kilometara autobuskih linija, zaštićenih ogradama ili video nadzorom, i 400 kilometara zaštićenih biciklističkih staza, fizički odvojenih od saobraćajnica. Takođe, planiraju poboljšanje autobuskih stajališta i informisanje putnika i uvođenje semafora za ubrzavanje autobuskog saobraćaja. U toku prve dve godine sprovođenja plana, gradska uprava se obavezala da će urediti i 92.903 kvadratnih metara novog pešačkog prostora. Drugim petogodišnjim planom od 2026. godine počela bi izgradnja nove mreže međusobno povezanih biciklističkih staza, zaštićenih autobuskih linija na svim rutama i pešačke signalizacije na 2.500 gradskih raskrsnica. Iako će Njujorku biti potrebno još dosta vremena kako bi se po broju i kvalitetu biciklističkih staza mogao takmičiti sa Kopenhagenom i Amsterdamom, a u poslednje vreme i Parizom, novi zakon predstavlja značajnu novost za grad u kojem automobilski saobraćaj ima prioritet još od 1920-ih godina.

Prema ranije spomenutom izveštaju, objavljenom u maju ove godine, bicikle redovino vozi gotovo 800.000 Njujorčana, a procenjuje se da se biciklom svakodnevno napravi više od 490.000 pojedinačnih putovanja, što je tri puta više u odnosu na 2004. godinu. Do prošle godine u gradu je uređeno ukupno 2.000 kilometara biciklističkih staza, od kojih je 480 zaštićeno. U porastu je i upotreba „City Bike“ usluge, njujorškog sistema javnih bicikala, kojim je u septembru obavljeno čak 2,5 miliona putovanja, odnosno 80.475 dnevno. Radi poređenja, u septembru 2018. godine zabeleženo je gotovo 1,9 miliona putovanja ili u proseku 62.616 dnevno.

No, za mnoge bicikliste i dalje najveći problem predstavlja bezbednost u saobraćaju, zbog povećanja prometnih gužvi delom izazvanih sve češćim korišćenjem usluga kao što su Uber i Lyft, ali i poteškoćama u podzemnoj železnici. Novim zakonom će se povećati sigurnost biciklista, najviše zbog izgradnje zaštićenih biciklističkih staza, čime će se na korištenje bicikala odlučivati sve veći broj građana. To potvrđuje i sve popularnija biciklistička staza „Brooklyn Waterfront Greenway“ koja će, kada bude završena, biti duga čak 41 kilometar.

Izvor: energetskiportal.rs

Komentari