Taj Bruklinski most ni na šta ne liči
Bruklinski most je poznat kako po masi sveta na njemu, tako i po prelepom pogledu na panoramu Njujorka, dobivši tako nadimak Tajms skver neba.
Izdignuta promenada mosta prepuna je turista koji snimaju selfije, prodavaca vode i suvenira i užurbanih službenika koji pokušavaju da se probiju do posla ili nazad. Biciklisti konstantno koče jer pešaci prelaze u njihove trake. Pešaci viču na bicikliste jer idu prebrzo ili su im previše blizu.
Tokom 2017. mostom je prošetalo u proseku 13.196 ljudi radnim danima u poređenju sa 10.484 tokom 2011. godine, dok je broj pešaka tokom vikenda u istom periodu skočio sa 14.145 na 32.453. Broj biciklista na mostu takođe se povećao na u proseku 3.157 radnim danima 2017, sa 2.981 tokom 2011.
“Pre je bilo ok, bilo je zabavno, sretali biste interesantne ljude”, kaže Njeri Bler (24), broker nekretnina iz Bruklina koji nekoliko puta nedeljno prelazi most. “Ali sada ne liči ni na šta. Nema dovoljno mesta. A većina ljudi ne zna da postoji biciklistička staza.”
Odeljenje za transport grada Njujorka preduzelo je mere sa olakša protok saobraćaja na mostu, uključujući i otvaranje ulaza samo za bicikliste sa obale Menhetna i ograničavanje broja prodavaca i mesta gde mogu da prodaju svoju robu na promenadi.
Bruklinski most, otvoren 1883, godine, nekada je prevozio mnogo više ljudi kada su njime saobraćali vozovi i tramvaji. Ali danas, saobraćaj je ograničen na šest traka za putnička vozila i drveno-betonska promenada je na nekim mestima uska samo tri metra, jedva dovoljno da se na nju smeste i pešačka i biciklistička staza.
Prošle godine, grad je otvorio 22 miliona dolara vredan ulaz na most sa bruklinske strane koji je uski koridor poznat kao “prolaz za stoku” pretvorio u veliki prolaz oivičen drvećem i cvećem za sve veći broj posetilaca.
Zvaničnici su odložili svaku odluku o tome da li će proširiti i samo promenadu, uključujući izgradnju terasa na gredama koje idu direktno iznad automobilskih traka. Prema novom izveštaju Ekoma, konsultantske firme koju je unajmio grad, šira promenada bi značila i više ljudi, a to bi predstavljalo dodatno opterećenje za most, što bi moglo da bude problem. Kablovi nisu proveravani od osamdesetih. Ekom je preporučio inspekciju kablova mosta pre nego što se uopšte uzme u razmatranje proširenje promenade. Inspekcija originalnih kablova zakazana je za 2019.
Predloženo odvajanje ulaza za bicikliste značilo bi izgradnju izdignute staze sa obale Menhetna koja bi išla ivicom mosta – bila bi fizički odvojena od postojeće promenade – da bi potom bila priključena promenadi u obliku slova L. Biciklisti tako ne bi koristili ulazak na most gde je uvek gužva, a time bi se smanjili i potencijalni sukobi sa pešacima na nizbrdicama gde biciklisti koji idu ka Menhetnu voze najbrže.
Saobraćajni zvaničnici već rade na uredbama kojima bi ograničili broj prodavaca na mostu. Na ulazu sa Menhetna, gomile koje razgledaju štandove i kolica prodavaca stvaranju zakrčenja.
Nekoliko prodavaca kaže da ne žele da se odreknu svojih mesta na mostu. “Ne želim da se sklonim, želim da ostanem tu gde jesam”, kaže M. D. Raman koji prodaje hot dog. “Moram da brinem o porodici – ovo je moj hleb. Ako se sklonim, kuda da odem?”
Geri Panuf, koji prodaje magnete i priveske za ključeve u obliku taksija i gradskih znamenitosti, kaže da je i ovako veoma teško zaraditi dovoljno za život. “Samo će nas izgurati”, govori on. “Ne postoji plan B.”
Debi Kopard, penzionisana menadžerka školske kantine iz Kanade, prvi put je šetala promenadom kada je biciklista prozujao pored nje. Ona smatra da je na mostu jednostavno “previše ljudi da bi postojala i biciklistička traka”.
U biciklističkoj traci, Astaso Morales (58), građevinski radnik, kaže da ne može da se opusti i uživa jer konstantno pazi na pešake koji zalutaju na biciklističku stazu. “Dosta dece se šeta ovuda, pa je prilično opasno”, kaže. “Morate da ostanete fokusirani sve vreme i vrlo budni. Ne možete da vozite bicikl onako kako biste voleli.”
© 2018 The New York Times
Izvor: nedeljnik.rs Foto: Edu Bajer za Njujork tajms