Kako je slovenačka firma, koja ima biznis i u Srbiji, sačuvala legendarnu poniku
Pre nekoliko godina, Turna je primila poziv iz Dubaija. Na drugoj strani je bio čovek koji je nekada živeo na Balkanu i vozio Poni bicikl kao dete. Pozvao je Sloveniju jer je tražio način da ponovo pedalira ovaj kultni bicikl.
„Nije ga zanimala ni cena ni poštarina. Hteo je da kupi Poni“, objašnjava Vladimir Pogač, direktor firme iz Šoštanja, koja od 2018. godine poseduje brend Rog i proizvodi i plasira na tržište Poni bicikle.
Pogač kaže da trećinu svoje proizvodnje izvoze u daleke zemlje. „Na drugom kraju sveta te vodi nostalgija, koja više nije prisutna u Sloveniji, gde prodajemo oko 40 odsto svih Ponija. Trideset odsto prodajemo i zemljama bivše Jugoslavije, a Hrvatska prednjači“.
U Turni je prošle godine proizvedeno oko 2.000 ponija, a njihova prodaja je ostvarila nešto manje od milion evra. Proizvodnja i prodaja, prema rečima Pogača, rastu iz godine u godinu i pokrivaju sve troškove. Ono što ostaje ulaže se u dalji razvoj biciklističkog programa.
Priča je počela kupovinom preduzeća sa gubitkom
Osnovna delatnost šaleške kompanije je proizvodnja komponenti za belu tehniku. U 2022. godini ostvarili su dobrih 19 miliona evra prihoda od prodaje, što je bilo dovoljno za neto dobit od 568.720 evra.
Brend Rog su dobili preuzimanjem kompanije Gor Kolesa, koja je 2016. godine pokušala da oživi i modernizuje Rogove bicikle. Ovaj startap nikada nije ostvario profit, 2019. godine spojen je sa Turnom, gde je sada program Rog.
U Turni je zaposleno oko 200 ljudi, ali malo njih radi na biciklističkom programu. „Da je biciklistička kompanija nezavisna, ne bi opstala sa sadašnjom prodajom. Deo sezone nema šta da se radi, dok je u drugom delu sezone potrebno mnogo ljudi“, opisuje Vladimir Pogač.
Ko su kupci?
Ove godine raste i prodaja Poni bicikala, iako se očekuje usporavanje industrije bicikala posle veoma uspešnih godina. Kao razlog za to navodi tip bicikla koji predstavlja Poni. „Ovo nije ni sportski bicikl ni luksuzni predmet. Namenjen je za svakodnevnu mobilnost, na primer da ga neko koristi umesto automobila jedan dan u nedelji. Sa njim može da ide na posao, popodne u prodavnicu, uveče na piće“.
Većina kupaca u Sloveniji su stariji stanovnici koji žele da se voze biciklom po gradu. „Jedan deo kupovine su pokloni, drugi deo su kompanije koje nude bicikle zaposlenima. Mušterije nisu sportski biciklisti, već ljudi koji se voze po porudžbini“.
Kompanija Turna je partner manifestacije Goni Poni u Kranjskoj Gori, gde se vozači malih bicikala takmiče da se popnu na vrh prevoja Vršič.
Koriste im i savremeni trendovi – s jedne strane podizanje ekološke svesti, a s druge, rešavanje problema sve češćih saobraćajnih gužvi u evropskim gradovima. Prema rečima Pogača, mali kompaktni bicikl postaje dopuna urbanoj mobilnosti.
Poni ekspres dolazi
Da li će i Poni pratiti električne trendove? Prvi čovek Turne kaže ne.
„Poni će ostati takav kakav jeste. Ne može biti električan jer onda više neće biti isti. Električni bicikl nije samo dodavanje motora i baterije. Kao sportski automobil koji postiže veće brzine i treba brže da se zaustavi, Poni bi trebalo da ima jače kočnice. Sve komponente moraju biti prikladne”.
U Turni se kultni bicikl, koji je zapravo kopija italijanske Gracijele, neće menjati. Nastaviće da ga oblače u različite boje.
Proizvodnja u Valjevu
Kompanija Turna u Srbiji ima ćerku firmu Turna plastik doo u Valjevu. Kompanija je specijalizovana za proizvodnju zaptivača za frižidere i zamrzivače. Kako se navodi na sajtu, magnetni i nemagnetni zaptivači su izrađeni od posebnih, ekološki ispravnih najsavremenijih materijala i obezbeđuju visok nivo funkcionalnosti i energetske efikasnosti većine modernih frižidera. Forbes Srbija
Ipak, planiraju da ožive još jednu legendu slovenačke urbane mobilnosti.
„Radimo na Poni Ekspresu. Bio je to moped, ali mali. Imao je određene komponente slične Poni biciklu, ali je bio drugačiji. Imao je motor, rezervu i izduvnu cev, tako da oblik nije mogao biti isti. Budući Poni ekspres će sumirati ovu ideju: biće približno iste veličine, ali jači i sa električnim pogonom“, predviđa Pogač.
U Turni kažu da je zaštitni znak Poni Ekpres već bio zaštićen u Zavodu za intelektualnu svojinu odmah nakon što je ideja razvijena. Pogač, međutim, nije želeo da saopšti godinu kada će Poni ekspres krenuti slovenačkim putevima.
Izvor: N1info.rs / Aljoša Črnko, novinar Forbes Slovenija