Slobodni elektron

/ 19.06.2019
U želji da pronađu alternatvna rešenja za individualni transport Parižana, a sve u cilju smanjenja zagađenja, opštinske vlasti ponudile su pre više godina na desetine hiljada bicikala za javnu upotrebu. S vremenom, ovakav potez pokazao se posve opravdanim, za razliku od električnih trotineta, koji su uneli pravi haos.

Ovako nagli priliv razno-raznih kotrljajućih naprava izazvao je mnoštvo problema vezanih i za saobraćaj, u ionako prezasićenim gradovima. Osim toga, u zakonu postoji “rupa”, gde se smeju voziti električni trotineti i u koju kategoriju ih svrstati. Korisnici se nimalo ne ustručavaju da se popnu na trotoare (dozvoljeno samo za obične trotinete), a kako su ovi beščujni, nebrojeni su sudari s pešacima, koji se često završavaju s raznim traumama i kontuzijama u bolnici. Nedavno je zabeležen i prvi smrtni slučaj (vozač trotineta nije ispoštovao prednost), što je nateralno gradske vlasti da uvedu red. Preciznije rečeno da pokušaju uvesti malo reda, tako što je zabranjeno parkirati ih i voziti po trotoaru, uz obavezno nošenje kacige i ograničenje brzine na 20, odnosno 8 km/h (u zavisnosti od zone). Ujedno, mlađi od 12 godina ne smeju ih upotrebljavati, niti je dozvoljeno da se njim transportuje više od jedne osobe.

Tek da se zna, ne smeju se uključiti ni u sabraćaj, tolerišu se u “kuloarima” za autobuse i biciklističkim stazama. No to je samo teorija, a po meni, bitka je unapred izgubljena, jer saobraćajna kultura u gradu kao što je Pariz, misaona je imenica. Vožnja u kontrasmeru, bez obzira da li se radi o triotinetima, biciklima ili skuterima, uobičajena je pojava, kao i prolazak kroz crveno svetlo. Vozači automobila od svega toga načisto polude (nama se ništa ne toleriše), uz pešake koji imaju apsolutna sva prava (ko je bio u Francuskoj mogao se uveriti da se ulica prelazi bilo kad i bilo gde, policija na to nikada ne reaguje), kao i ovakve beščujne naprave i neprekidni radovi koji traju godinama, vožnja je postala pravi košmar.

No to je upravo i cilj, koji aktuelna gradonačelnica Madame Anne Hidalgo ni ne pokušava sakriti; obeshrabriti vozače da voze po Parizu! Dole potpisani, kao i milioni drugih vozača čiji automobili poseduju “vinjete” s oznakom 4 i 5 (prebacuju zadati nivo CO2), od 1. jula ne smeju voziti radnim danom od 07 do 20h, što dogodine očekuje i vozila koja nose vinjetu br. 3. Do kraja 2024. predviđena je zabrana svih dizela, kao i benzinaca koji ne usevaju sići ispod zadatih normi. Akcenat je dakle na električnim i hibridnim automobilima, no to je jedna posve druga priča, o kojoj ćemo neki drugi put…

Izvor: autorepublika.com      Tekst i fotografije: Perica Rajković

Komentari