Priprema bicikla za prolećnu sezonu

, / 15.04.2013
Postoje dva načina da pripremite svog ljubimca za proleće - da sami zavrnete rukave ili da ga jednostavno odvezete u servis da se uradi nulti pregled i spremi za sezonu. Cena nulte kontrole u beogradskim servisima se kreće oko 1.000 dinara.

Pre svega je neophodno izvaditi bicikl iz podruma ili šupe gde je stajao celu zimu, obrisati ga i barem dopumpati gume do prvog servisa ukoliko ne želite da budete sam svoj majstor.

1. Ram

Najpre je potrebno očistiti bicikl uz pomoć krpe, sunđera, nekog blagog deterdženta i vode. Ovo je posebno važno ako ste bicikl vozili u toku zimskih meseci s obzirom da so i velika količina vode mogu loše da utiču na ram i ostale komponente. Prilikom čišćenja obavezno pregledati ram zbog mogućih oštećenja i pukotina. Ukoliko primetite nove ogrebotine ne nervirajte se, možda ružno izgledaju, ali nisu opasne. Manje rđe koje su se pojavile odstranite uz pomoć WD-40 koji predhodno nanesete na krpu ili grubu stranu sunđera i njime izribate zarđalo mesto. U slučaju da primetite veća oštećenja, pukotine ili udubljenja, preporučujemo da odnesete bicikl u servis.

ram

2. Točkovi i gume

Prvo dobro pregledajte spoljne gume zbog mogućih većih pukotina i rezova, zatim napumpajte gume na preporučeni pritisak. Preporuka je da se prednja guma pumpa na 3 bara, a zadnja na 3,5 bara. Manja oštećenja na gumi od stakla i kamenčića nisu opasna i ne zahtevaju promenu spoljne gume. Tek kada uočite veća oštećenja i znakove potrošenosti gume onda je zamenite. U svakom servisu će vam brzo izvršiti zamenu, ali to možete i sami uraditi uz pomoć poluga za skidanje gume i pumpe. Ukoliko imate disk kočnice, površinu obrišite uz pomoć malo alkohola i čiste krpe ili posebnim sredstvom za čišćenje kočnica. Kada sve završite, zavrtite točak i proverite da li je dobro centriran, takođe proverite da li se oba vrte glatko ili možda ima lufta u glavi točka.

točkovi

3. Kočnice

Jedno od možda najvažnijih komponenti na biciklu je ispravno funkcionisanje kočnica koje je izuzetno važno za bezbednu vožnju. Bez ispravnih kočnica preuzimate nepotreban rizik. Prvo proverite istrošenost paknova i u slučaju potrošenosti zamenite ih novim. Ako imate disk kočnice budite sigurni da paknovi naležu na disk, a ne na gumu ili žbice. Ukoliko primetite neravnomernu potrošnju paknova to je signal da ih treba ponovo naštelovati. Takođe je neophodno proveriti stanje sajli i bužira i po potrebi ih zameniti.

kocnice

4. Pogonski mehanizam

Kada ste sredili kočnice, pređite na čišćenje lanca, lančanika i menjača, kako biste proverili eventualna oštećenja. Lanac blago podmažite i tako redovno održavajte tokom cele godine. Malo ulja kapnite i na menjač. I ovde proverite stanje sajli i po potrebi ih zamenite. Na kraju, proverite rad menjača. Ukoliko primetite da stvari ne funkcionišu glatko, najbolje zakažite termin kod servisa koji će prilagoditi menjače na vašem biciklu.

lanac i menjac

5. Kontaktne tačke

Na kraju izvucite “sic-štangu” iz okvira i blago je podmažite koristeći ulje ili vodootpornu mast. Iznenadićete se koliko će vaš bicikl manje škripati nakon toga. Stegnite sedište i proverite volan, lulu volana i ručice kočnica i menjača. Budite sigurni da je sve dobro stegnuto i da se volan slobodno okreće. Za konačnu proveru podignite prednji točak bicikla i ispustite ga na zemlju. Ako čujete zveckanje, dodatno proverite zategnutost svih dostupnih delova.

volan

6. Šrafovi i matice

Zategnite sve šrafove. Ne zaboravite na šrafove od prtljažnika, blatobrana, nosača bidona…

srafovi

7. Alati i rezervna guma

Postarajte se da uvek sa sobom imate rezervnu gumu ili set za krpljenje gume, osnovni set alata i priručnu mini pumpu.

alat

Sa tako izvršenim pripremama spremni ste za duge i zabavne vožnje. Ako ipak želite da vam bicikl pripreme profesionalci ili ako primetite neki značajniji problem, dobro je znati da je cena osnovnog servisa oko 1.000 dinara.

Vladimir Ćurčić/bajsologija.rs

Komentari