Biciklom preko napuštenih pruga Vojvodine – Zeleni saobraćaj turistička i ekološka šansa

, / 15.12.2015
Da trase nekadašnjih pruga mogu biti korišćene kao biciklističke staze ili staze za nordijsko skijanje, u Evropi je odavno poznato.

Zahvaljujući projektu o mogućnostima transformisanja napuštenih pruga u Srbiji, postoji mogućnost da i u našoj zemlji bude podstaknut razvoj turizma kroz nemotorizovani saobraćaj – od biciklizma i jahanja do šinocikla.
Napuštene pruge su potencijal za razvoj nemotorizovanog ili zelenog saobraćaja, a time i turizma, smatra član autorskog tima projekta “Mogućnost transformisanja napuštenih pruga Srbije u zelene površine”, arhitekta iz Pančeva Aleksandar Stanojlović. U modernom svetu, kaže, koncept korišćenja napuštenih pruga postoji već nekoliko decenija, što bi bilo dobro primeniti i u Srbiji
– Trase pruga kojih više nema su potpuno napušteni i zaboravljeni koridori, a mi smo ovim projektom želeli da na teritoriji cele Srbije razvijemo ideju o mogućnostima za njihovo ponovno korišćenje. Mapirali smo sve napuštene pruge u Srbiji, kojih ima blizu 1.300 kilometara i prezentovali mogućnosti za njihovo ponovno korišćenje kroz nemotorizovani, tj. zeleni saobraćaj – od biciklizma, pešačenja, nordijskog skijanja, jahanja. Autori projekta su pored mene i Mirko Radovanac i Slobodan Rosić iz Beograda – kaže Stanojlović.

biciklizam_200715_tw1024

U Pančevu postoji trasa napuštene pruge od stare železničke stanice na Tamišu do Malog rita, ali bi je bilo vrlo teško iskoristiti zbog mnogo objekata. Pančevci će, tako, da bi uživali u mogućnostima zelenog saobraćaja, ići u Deliblatsku peščaru, odnosno potez između Vladimirovca i Kovina gde postoji delimično očuvana pruga.
– Model korišćenja pruga, koji bi bio posebno zanimljiv u Banatu i Bačkoj, bilo bi korišćenje trasa sa sačuvanim kolosecima. Postoji koncept poznat u Evropi, koji smo mi u projektu nazvali šinocikl. Na ovom prostoru bi dakle, bilo najbolje primeniti ovaj model koji bi podrazumevao vožnju triciklom ili kvadrociklom po pruzi, jer delimično sačuvana pruga nije pogodna za biciklizam. Najbitnije je, zapravo, raditi na razvoju svih vidova zelenog saobraćaja, kao što je to u modernom svetu – rekao je arhitekta Stanojlović.
Nakon mapiranja trasa nekadašnjih pruga, svim lokalnim samoupravama u Srbiji je poslat predlog kako da iskoriste trase bivših pruga na svom području.
Inicijativu o transformisanju napuštenih pruga je pokrenulo Društvo ljubitelja biciklizma “Jugo cikling kampanja” iz Beograda. Projekat je završen početkom decembra, nakon šest meseci mapiranja pruga Srbije i drugih aktivnosti, a podržalo ga je Ministarstvo saobraćaja Republike Srbije.

Izvor: Ekapija.com

Komentari